Wednesday, November 23, 2011

Ada Apa Dengan Rokok?

I was forced (ya, forced!) to fetch my lil bro at the airport last Monday. Mana taknya rasa dipaksa, aku demam okeh time tu.. mau marah mama x sampai ati. bapa pula outstation. So, dengan paksarelanya aku memandulah kereta dengan lajunya dalam keadaan kepala yang amat berat minta di headbanging di stereng. =__=' Kalau aku kena saman speedtrap mampus la. aku tau aku mau cepat. 

So, dipendekkan cerita.. flight sepatutnya smpai 9pm tapi aku terawal 3 minit samapi epot. Yg dijemput pula amatlah lambat keluar dari perut kapal tu. Jadinya terpaksalah aku menunggu lagi. 5 minit pertama menunggu dalam epot, aku gigil. sejuk. padahal baju sikit punya tebal ngan sweaterhuddy ROMP kelabu aku. memandangkan aku demam, tambah lagi kulit senipis bawang.. aku membawa lah diri menunggu di luar epot tu. 

here is the interesting part.. aku baru 2 minit letak punggung duduk di kerusi yang disedia di luar epot tu, tidak kurang dari 5 manusia yang lalu depan aku sambil merokok. lelaki & perempuan & khunsa (lg sopan okeh dari aku sebut Pon).  Hampir sepuluh minit aku duduk di luar tu, ntah berapa puluh manusia merokok yang aku nampak. Worst, ada sorang bapa ni siap boleh merokok depan anak kecil dia. WTF?? =O Then ada la sorang auntie berskirt pendek duduk sebelah aku. Fuhh.. dia hembus asap rokok.. Aku buat2 macho la kononnya duduk silang kaki peluk tubuh sebelah dia.. Bajet konon aku tahan la ngan asap rokok tu. padahal mau mati tahan nafas.. Agaknya dia perasan aku namo lari dari tempat tu, dia pun beranjak lah g jauh dari aku untuk menghembus asap membunuh tu.. Not Bad... atleast dia sedar diri. Bukan macam bapa budak tu. Dia lalu lagi depan aku. kali ni anak tu betul-betul menghadap muka dia yang sedang merokok. Aku tak sanggup tengok arah mana dia hembus.. Nauzubillah.. Kasihan budak itu. 

anti smoke help line - suicide hangman

Aku mengomel pasal rokok ni bukan sebab tunjuk baik konon aku free-asap-rokok selamanya. Aku membesar dalam keluarga yang memang ada perokok tegar. Arwah datuk aku perokok. Pakcik2 aku perokok. Sepupu2 aku perokok. Adik2 lelaki aku perokok. Bapa aku pun kadang merokok di belakang mama aku. Boipren aku pun merokok. See?? betapa aku memang dikelilingi ngan perokok-perokok. This make me think.. Kenapa orang merokok? Kenapa ketagih? Kenapa kempen2 kerajaan tu tiada efek? Kenapa masih juga ramai mau membunuh diri dengan rokok? 

Aku pernah merokok. Sekali. Ya, sekali. Sungguh! Tiada pembohongan di sini. Curiousity menyebabkan aku mencuba. Worst case, berlaku dalam bulan puasa. Ya, aku ponteng puasa dan merokok di bulan puasa. 2x dosa. Tapi, sungguh... itu pertama dan terakhir. Aku tak tahan dengan asap rokok. Tapi aku akui memang sedap masa tarik. So, aku basically faham kenapa orang ketagih merokok. Yang aku tak faham kenapa kerajaan mau berhabis duit buat kempen yang useless? Seriously.. kalau aku memang perokok, aku sendiri tiada rasa kebertaubatan dengan kempen yang di buat. Not that I solely blame Gomen.. tapi, ish.. I didn't really see the good thing behind the ads & kempen2 yang dorg buat. Lebih banyak buang duit dari menginsafkan perokok. Tapi, credit juga lah ut effort. Bagi aku, benda pertama yang perlu dibuat untuk mengurang kan perokok2 ni dari brcambah lebih subur is to know them. Sebab bagi aku, setiap mereka yang mula memegang rokok tu ada cerita. Disebalik sebab pertama mereka pegang rokok tu ada cerita. Dan setiap cerita tu la yang perlu dinilai & di-cure-kan sebelum terus2an buat kempen yang hanya akan dilihat sebelah mata.

smoking is suicide - kellykashcraft


This is solely my honest story & opinion. Don't get butthurt with it. Just get over it. I'm done typing here. Chau.

No comments:

Post a Comment